sobota, 16 marca 2013

Widmowe koleje Pępka Świata, część druga



Dziś nie ma już po nich śladu.
Zostały tylko dwa zdjęcia, które w sumie niewiele wyjaśniają.
Ot, trochę szyn i zwrotnic przy nabrzeżu.
Czy Petur i inni myśleli o nich jak o namiastce kolei czy tylko jak o kawałkach żelastwa, po których łatwiej pchać wagoniki z kośćmi i tłuszczem?



Tory służyły do obsługi stacji wielorybniczej w osadzie Lopra na Suðuroy. Na przełomie XIX i XX wieku na Wyspach Owczych powstało siedem tego typu miejsc. Budowali je Norwegowie. W czasach największej prosperity posiadali 214 stacji wielorybniczych rozsianych od Falklandów i Seszeli po Mongolię i Nową Fundlandię.
Stację Lopra wraz z torami zamknięto w roku 1953.



Pokrewne - Sygnały o błędnym pociągu na Ultima Thule.